Biografie

Officiële website www.willysommers.be


Willy Sommers
Was het nu ’70, ’90 of ’10 … om te zien?

In 2010 wordt Willy Sommers gehuldigd in de Eregalerij van de Vlaamse muziek voor “een leven vol muziek”. Het is het minste dat je kan zeggen van Willy Sommers, jaargang ’52, geboren De Gieter.

Muziek is alles voor de kleine spring-in ‘t-veld en jongste van twee kinderen. Jazeker, hij studeert braafjes in de geest van de tijd voor regent talen. Maar het is zijn naschoolse opleiding aan de muziekacademie in Anderlecht (notenleer, piano en sax) die hem in de creatieve jaren zestig op het spoor zet van rock en pop, met respectievelijk The Sons of Abraham en The Yeats. Iedereen heeft zijn voorgeschiedenis.

De jaren ’70 met 7 anjers, 7 rozen
Op kerstavond 1970 leert Willy De Gieter producer Roland Verlooven kennen. Het begin van een kwarteeuw samenwerking. Mentor Verlooven doopt hem Sommers en schenkt hem een eerste solo-single: Het is weer morgen. Een nieuw, fris geluid in de Vlaamse muziek, zo blijkt.
Zijn tweede single is meteen goed voor 19 weken op nummer 1, 100.000 verkochte exemplaren en vertalingen in het Frans, Duits en Spaans: 7 anjers, 7 rozen. Goed anderhalf jaar later staat Sommers met meer dan een half miljoen singles aan de absolute top van de verkoop. Wie in hem een one hit-wonder ziet, stelt vast dat hij de hits aan mekaar blijft rijgen: Sympathie is geen liefde, Weet je nog die slow, Van ’s morgens vroeg tot ’s avonds, Blijf nog een uurtje bij mij (Zomerhit 1974), Dans met mij tot morgenvroeg, Holiday…
Het succes draait in 1978 uit op een lange termijncontract met platengigant Philips/Polygram en de LP Willy Sommers Internationaal met de Franse, Duitse en Spaanse vertalingen van zijn hits.
Maar, ook al verzamelt hij de Zomerhits van 1979 (De nacht wordt lang), 1981 (Naar de zee) en 1984 (Ik ben verliefd op haar), aan de vooravond van de jaren ’90 heeft Willy Sommers er geheel in overeenstemming met de tijdsgeest een moeilijk decennium opzitten.

De jaren ’90 van Tien om te Zien
De volharding van die jaren brengen hem niettemin onverminderd als een boegbeeld van de Vlaamse muziek aan de drempel van een nieuwe tijd. De komst van de commerciële zender VTM bombardeert Willy Sommers tot goddelijke status in de rol van presentator van Tien om te Zien. Tot in een uitverkocht Sportpaleis en zomeredities in Blankenberge toe.
Hij praat op VTM hits van binnen- en buitenlandse sterren aan mekaar en scoort er zelf een dozijn of zo. Te beginnen met Het water is veel te diep, gevolgd door Als een leeuw in een kooi.
En Willy Sommers haalt het buitenland binnen, met vertalingen uit het Frans of het Italiaans op Parfum d’amour (1993) of Profumo d’amore (1996).
Het einde van de samenwerking met Roland Verlooven en Polygram in 1996, brengt hem John Terra en Play That Beat! PTB brengt de eerste 8 LP’s op cd uit. Dat helpt het einde van Tien om te Zien te verteren en het brengt 7 anjers, 7 rozen naar een volgende decennium, eerst in de Eregalerij (2002), vervolgens in de hippe sector van TMF dankzij Daan & Seppe.
Verder dankt het trio Willy Sommers, Luc Steeno & Lisa del Bo hun brug over een moeilijk decennium aan hun langlopende succesformule De mooiste duetten en meer… (2003). En zo staat Willy Sommers andermaal als boegbeeld klaar voor weer een nieuwe tijd.

De jaren ’10 en de volgende 10 jaren
Want voor wie terugkijkt, tekenen de jaren ’70, ’90, de oneven decennia dus, de topjaren voor Willy Sommers. Wie vooruitkijkt, kan dat evenwel met het grootste vertrouwen doen. Want ook de oneven jaren ’10 van de nieuwe eeuw start Willy Sommers als vanouds helemaal aan de top met een trio nummer 1-hits: Vogelvrij, Een wonder van een vrouw, Liefde voor altijd.
Radio 2 en Sabam vereeuwigen de zanger Willy Sommers in De Eregalerij voor “een leven vol muziek”, muziekzender Anne zet hem al evenzeer in de bloemetjes met hun carrière-award, en er komt een memorabel jubileumconcert (40 jaar aan de top!) in het Kursaal van Oostende.
En dat laatste groeit uit tot een jaarlijkse traditie.
Ongetwijfeld minstens goed voor de volgende tien jaar.